Opowiadania i wierszyki logopedyczne

Opowiadania i wierszyki logopedyczne:

1. „Burek z podwórka” ( ćwiczenie artykulatorów i ćwiczenia ortofoniczne)

W wiejskiej zagrodzie, pies zwany Burkiem

Skrzętnie zarządza całym podwórkiem.

Niech Burkiem będzie w buzi języczek,

Wnet obowiązki jego wyliczę:

 

Rankiem, gdy tylko ślepia otwiera,

Już za porządki się zabiera.

Najpierw wokół swej budy posprząta:

 Zamiecie (oblizywanie warg ruchem okrężnym),

 Zakopie kości do kąta ( wysuwanie i chowanie do jamy ustnej języka ułożonego w łopatkę).

 Następnie w budzie zrobi sprzątanie (masowanie czubkiem języka wewnętrznej strony  policzków)

  I zerknie w miseczkę, co dziś na śniadanie ( kierowanie języka w kąciki warg).

  Na widok ciepłej kaszy smacznie się oblizuje ( oblizywanie językiem „wąsów „ i  „brody”)

 Zjada wszystko, bo bardzo mu smakuje ( głośne mlaskanie).

 Teraz już Burek biegnie zliczyć kurki do kurnika

 I sprawdzić, czy tej nocy nie było tam liska zbójnika ( liczenie ząbków „kurek”,

 poprzez dotykanie każdego zęba czubkiem  języka).

Są wszystkie, lecz tuż za płotem słychać gąsek gęganie ( gęganie: gę, gę, gę)

Biegnie Burek na ratunek, dając znak szczekaniem ( szczekanie: au, au, au)

A tu  już gąsior groźnie sycząc ( syczenie: s…),

Broni swego stada.

Niesfornych łobuziaków ucieka gromada,

Pufając ze zmęczenia ( nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza)

Szumiącego lasu dopada ( szumienie sz…).

Teraz Burka czeka nie lada zadanie,

Musi krówkę wyprowadzić na łąkę, na śniadanie.

Krowa muczy przyjaźnie ( mu…)

Już idą drogą wśród lasu,

Nagle się przestraszyli

Okropnego hałasu.

Spogląda Burek za siebie, z prawej i z lewej strony ( wysuwanie języka i kierowanie go w prawo i w lewo)

Co widzi? Wóz strażacki pędzi jak szalony.

i–a, i–a, i–a, słychać już z oddali,

Co znaczy, że w pobliżu gdzieś się chyba pali.

Wtem słyszy Burek  gwizd znajomy ( gwizdanie)

Znajome cmokanie ( cmokanie).

To jego pan go wzywa, ma nowe zadanie.

Przeciska się Burek do domu, na skróty, przez dziurę w płocie ( przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby),

Gdy nagle wzrok jego skupił się na kocie,

Który miaucząc groźnie ( miauczenie), na rybki polował,

Lecz widząc kota, na drzewo się schował.

Wdzięczne rybki Burkowi całuski ślą spod wody  ( całuski),

Lecz psina nie ma już czasu, pędzi w stronę zagrody.

Koń stoi już w zaprzęgu, parska niecierpliwie ( parskanie)

Pan cmoknął na niego ( cmokanie), ruszyli leniwie.

Słychać miarowy bieg konia ( kląskanie), Burek biegnie z boku,

Nie chce być gorszy, pragnie dotrzymać mu kroku.

I tak dzień cały Burka pracą wypełniony.

Pod wieczór wraca psina do budy zmęczony,

Zjada smaczną kolację ( mlaskanie), poprawia posłanie ( wypychanie językiem policzków)

I już po chwili słychać jego smaczne chrapanie ( chrapanie)

 

2.„W zagrodzie Małgosi” – bajeczka ortofoniczna

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,

Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,

Kura gdacze; KOD, KO, DA

Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.

Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: BE, BE, BE,

Koza muczy: ME, ME, ME,

Indor  gulaga: GU, GU, GU

Krowa ryczy: MU, MU, MU,

Konik parska: PRR, PRR, PRR

A pies warczy: WRR, WRR, WRR.

I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.

 

3. „ Na wiosennej łące” – piosenka ortofoniczna

Na wiosennej łące

Słychać głosów koncert:

                        KUM, KUM, KUM

                        KUM, KUM, KUM

Żabki w stawie robią: PLUM.

 

Na wiosennej łące

Słychać głosów koncert:

                      KLE, KLE, KLE,

                       KLE, KLE, KLE

Bociek żabkę złapać chce.

 

Na wiosennej łące

Słychać głosów koncert:

                      CYK, CYK, CYK,

                      CYK, CYK, CYK

To świerszcz wypił wody łyk.

 

Na wiosennej łące

Słychać głosów koncert:

                       HOP, SA, SA

                       HOP, SA, SA

Jasiek z Olą w piłkę gra

 

4.  „ Myszki” – wierszyk do ćwiczeń logorytmicznych utrwalających głoskę  „sz” w sylabach: (dzieci powtarzają sylaby)

Myszek sto do norki szło:           SZO, SZO, SZO           SZO, SZO, SZO

Wtem wybiegły koty dwa:          SZA, SZA, SZA           SZA, SZA, SZA

A, że były bardzo złe                  SZE, SZE, SZE             SZE, SZE, SZE

To złapały myszki dwie              SZE, SZE, SZE             SZE, SZE, SZE

Potem jeszcze zjadły trzy            SZY, SZY, SZY           SZY, SZY, SZY

I ostrzyły ciągle kły                     SZY, SZY, SZY           SZY, SZY, SZY

Ale, że im brakło tchu                 SZU, SZU, SZU           SZU, SZU, SZU

Nie złapały wszystkich stu          SZU, SZU, SZU           SZU, SZU, SZU

 

5.  „Kot i myszka” – utrwalanie grupy spółgłoskowej „ dr”

Myszka jedna mała – DRAP, DRAP, DRAP, DRAP, DRAP

Na płot się wdrapała – DRAP, DRAP, DRAP, DRAP, DRAP

Za nią stary kot – DRAP, DRAP, DRAP, DRAP, DRAP

Wdrapał się na płot – DRAP, DRAP, DRAP, DRAP, DRAP

A za kotem pies Agatki – DRAP, DRAP, DRAP, DRAP, DRAP

Cały w drobne białe łatki – DRAP, DRAP, DRAP, DRAP, DRAP

 

6. „ Deszczyk” – tekst logorytmiczny utrwalający grupę  spółgłoskową: „szcz”

Deszczyk kropi, deszczyk mży,

Człapią w deszczu żuczki trzy.

Po kałużach: CZŁAP, CZŁAP, CZŁAP

Woda pluszcze: SZLAP, SZLAP, SZLAP

 

7. „ Gruszki i muszelki” – utrwalanie głoski „sz” w sylabach i   wyrazach

 

SZA, SZA, Szymek ma,

SZE, SZE, muszle dwie

SZY, SZY gruszki trzy

SZU, SZU, wpadły mu

SZO, SZO, aż na dno

Do koszyka szarego.

8. „ Koszyk Szymka” – różnicowanie głosek trzech szeregów

 

U Szymka w koszyku

 pyszności bez liku.

Mieszka tam szczypiorek z gruszką

I szpinak wraz z białą pietruszką.

Zielony groszek z puszki

I przepyszne pączuszki.

Szymek to wielki łakomczuszek,

Zjadł wszystko i boli go brzuszek.

 

9. „ Skrzynia” – różnicowanie głosek szumiących i syczących

W skrzyni skarbów dużo leży,

Każdy po nie chętnie bieży.

Szymek, Leszek i Bożena,

Przemek, Błażej i Marzenka.

       Trzy bursztyny, broszki trzy,

       Naszyjniki i krzyżyki

Wszyscy skrzynię otwierają

Różnych skarbów w niej szukają.

 

10. „ Co nam jesień w darze niesie?” – utrwalenie głosek trzech

    szeregów

Czerwone jarzębiny

 na korale dla dziewczyny,

Grzybów pełne koszyki

 na grzybowe smakołyki,

Smaczne warzywa

 w ziemi ukrywa,

 Kasztany i żołędzie

Pod drzewami leżą wszędzie.

               Lecz także:

Jesienne szarugi

I deszczu strugi,

Olbrzymie kałuże, liści kolor żółty

I przemoczone jesienne buty.

 

11. „ Deszczyk” – piosenka logorytmiczna do utrwalania głoski „sz” w izolacji

 

Deszczyk pada KAP, KAP, KAP

Ty kropelkę ŁAP, ŁAP, ŁAP.

Woda szumi  SZ……, SZ……, SZ…..

Do kałuży wpadłe(a)ś ty ( szumi kolejno każde dziecko)

 

 

12. „ Szymek – Szarodymek” ( utrwalanie głoski „sz” w tekstach)

Oto Szymek Szarodymek.

A to Szymka kotek Puszek

I jego szary kłębuszek.

A pod szafą myszka

I szynki okruszek.

Puszek szuka myszki,

A myszka okruszka,

A Szymek szuka

Szarego kłębuszka.

 

13. „ Szary szarak” – utrwalanie głoski „sz” w sylabach i tekstach

Szarak szary sza, sza, sza

Szare futro, uszy ma.

Szu, szumi woda,

Sze, szeleści krzak,

Szarak umyka cicho, jak szpak

 

14. „ Sowa” – utrwalenie głoski” „w” w tekstach

Poważna, odważna sowa

W wysokim lesie się chowa.

W noc na łowy wylatuje,

W dzień się w drzewie wyleguje.

 

15. „ Znaki” – głoska „z” w tekstach

 

Obok jezdni znaki stają

I zadanie wspólne mają:

Zaplanować jazdę tak,

By kolizji było brak.

Zakręt, zebra, zakaz wjazdu,

Obserwują ruch pojazdu

 

16. „ Indyk” – utrwalenie głoski „g” w sylabach

Indyk strasznie się indyczy:

GUL,  GUL,  GUL

Wciąż korale swoje liczy

GUL,  GUL,  GUL

Ciągle pióra swe ogląda

GUL,  GUL,  GUL

Dumny, że jak paw wygląda

GUL,  GUL,  GUL

Kolorowy niby król

Ciągle gulga: GUL. GUL. GUL

 

17. „ Jaś i Małgosia” – utrwalanie głoski „ś”

W uśpionym lesie Jaś i Małgosia

Śmiało wśród świerków szli.

Chatkę ujrzeli, a w niej światełko

O, ktoś na progu śpi.

 

Tatuś się martwi, mamusia płacze,

Zginęli w lesie siostra i brat,

A oni śladami Baby Jagi

Leśny witają świat.

 

18. „ Osioł” –  usprawnianie warg i utrwalanie sylaby „sio”

Był kiedyś osioł siodłaty

Śmieszny, bo w siwe łaty.

W kurniku się osioł wychował

Kur mowę opanował.

Na próżno wszyscy się wysilali

I oślej mowy go nauczali.

Prosiła go gosposia:   „Osiołku, i – o,  i –o”,

Lecz osioł odpowiadał: „ A sio, a sio, a sio”.

Przynosił Tosiek siano: „ Osiołku, i –o, i –o”,

A osioł powtarzał uparcie: „A sio, a sio, a sio”.

Basia siekała mu sieczkę: „ Osiołku, i –o, i –o”,

A osioł wciąż odpowiadał: „ A sio, a sio, a sio”.

Prosiły go gęsi i rysie, prosiaki oraz misie:

„Osiołku, i –o, i –o”.

Osioł uparcie swoje: „ A sio, a sio, a sio”.

Silili się nie na żarty,

Lecz osioł był uparty,

Aż wreszcie zrezygnowali i osła przedrzeźniali:

„ A sio, a sio, a sio”

A osioł spojrzał leniwie

I ryknął do nich złośliwie:

„ Znudziło mi się to,  i –o, i –o, i –o”.

 

19. „ Żaba” – usprawnianie artykulatorów

Pewna żaba, chociaż mała

Raz na spacer się wybrała.

Ja z języka żabkę zrobię

Niechaj w buzi skacze sobie.

W prawo, w lewo, w górę w dół,

Wreszcie złoży się na pół.

Po kamykach przeskakuje, górne ząbki porachuje.

Gdy spragniona żabka była,

Chłodnej wody się napiła.

Pocmokała, pomlaskała,

Pyszczek żabi oblizała.

Teraz sobie smacznie śpi,

Chrapiąc mocno, tak jak ty.

 

20. „ Chory miś” – usprawnianie podniebienia miękkiego.

CHA, CHA, CHA    CHA, CHA, CHA

To  Halinka misia ma.

Ale misia boli głowa,

Bo misio się rozchorował.

Kaszel cięgle mu przeszkadza ( kaszlanie)

Więc pan doktor mu doradza:

Gardło płukać ( naśladować płukanie gardła),

Miodek jeść ( wysuwać i chować głęboko język)

I tabletek łykać sześć ( przełykanie śliny 6 razy).

Miś przestrzega zalecenia,

Lecz wciąż ziewa z osłabienia ( ziewanie).

Ciągle kicha ( kichanie), parska ( parskanie), sapie (wciąganie powietrza przez usta,    

            przy zatkniętym nosie),

A jak zaśnie, mocno chrapie ( chrapanie).